Wyszukiwarka

Menu

Polowanie na generaa

  • Polowanie na Generaa
  • Polowanie na Generaa

Za wrotami cudw

  • Za wrotami cudw
  • Za wrotami cudw
  • Za wrotami cudw
  • Za wrotami cudw
  • Za wrotami cudw
  • Za wrotami cudw
  • Za wrotami cudw
  • Za wrotami cudw
  • Za wrotami cudw
  • Za wrotami cudw

Lewiatan Krlowej Bony

  • Lewiatan Krlowej Bony
  • Lewiatan Krlowej Bony
  • Lewiatan Krlowej Bony
  • Lewiatan Krlowej Bony
  • Lewiatan Krlowej Bony
  • Lewiatan Krlowej Bony
  • Lewiatan Krlowej Bony
  • Lewiatan Krlowej Bony
  • Lewiatan Krlowej Bony

Oferty

Do autora

Strona gwna Lotnictwo Spotterem mona zosta majc tylko niez lornetk i zwyky aparat cyfrowy

PDF Drukuj Email


UCIEKAJCY SAMOLOT

Rozmowa z ANN NOWAKOWSK, spotterk i podrniczk



- Udao si dzisiejsze polowanie?

- Niezbyt. Za duo chmur na niebie?

- I ?zwierzyna? zamiast w obiektyw, wpada w chmury i si kryje?

- Niestety. Tegoroczne lato jest mao pod tym wzgldem sprzyjajce.

- Trzeba mie sporo wprawy, by, stojc na ziemi, z odlegoci 10-11 km zrobi dobre, wyrane zdjcie przelatujcym z prdkoci okoo 900 km na godz. samolotom?

- Ja tej wprawy nabieraam kilka miesicy. Kiedy samolot wypatrzy si w obiektywie, trzeba si spieszy. Bo sfotografujemy tylko ogon samolotu albo czyste niebo. On szybko ucieka.

- Pani jest jedn z kilku w Polsce kobiet, ktre zajmuj si spottingiem lotniczym ? obserwacj samolotw i fotografowaniem ?przelotwek?, czyli maszyn, ktre na duych wysokociach sun po naszym niebie. Spotting ma coraz wicej entuzjastw. Co Pani skonio do tego typu zainteresowa?

- Od lat pocigay mnie dalekie podre i czsto przygldaam si leccym samolotom pasaerskim. Interesowao mnie, co to za samolot, gdzie leci, kogo przenosi w inne kraje. Ale wtedy trudno byo zdoby takie informacje.

- Dzisiaj w internecie, dziki sieci prywatnych radarw, mona ledzi ruch lotniczy na bieco i prawie wszystko dowiedzie si o leccych akurat maszynach?

- Tak, internet niezwykle uatwia nam, spotterom, dziaalno. Dziki sieci moemy atwo okreli pooenie nadlatujcych samolotw i przygotowa siebie i sprzt na t chwil. Pionierzy spottingu pisali listy do portw lotniczych na wiecie z probami o przysanie rozkadw odlotw albo liczyli na szczcie.

- Kiedy spotter ma najwiksz satysfakcj?

- Wtedy, gdy zrobi zdjcie rzadko spotykanej na niebie maszynie lub gdy samolot ma bardzo oryginalne malowanie. Na naszych spotterskich stronach, www.ExtremeSpotting.com, zaoylimy atlas najciekawszych malowa. Mnie frapuj dodatkowo pozostawiane przez samoloty smugi kondensacyjne, ich ksztaty, uoenie, odcienie zalene od wiata i pory dnia.

- Pionierzy spottingu, o ktrych Pani wspomina, na pewno nie mieli jeszcze tak dobrego sprztu. Widziaem wiele razy wasze zdjcia znajdujcych si w powietrzu samolotw i czsto miaem wraenie, e dostrzegam w okienkach gowy pasaerw. Wyranych jest sporo detali: napisy linii lotniczych, numery rejestracyjne statkw powietrznych. Przypominam, e s to fotografie robione z ziemi, z odlegoci co najmniej 10-11 km.

- Spotterem mona zosta majc tylko niez lornetk i zwyky aparat cyfrowy. Oczywicie, eby robi zdjcia z detalami, trzeba ju zainwestowa w lepszy sprzt.

- Ile trzeba zainwestowa?

- Mj sprzt wart jest kilka tysicy zotych, ale podkrelam: to nie jest warunek, eby si znale w gronie spotterw. Mona dziaa skromniej, w tej pasji liczy si co innego, z samej obserwacji samolotw ju si czerpie przyjemno.

- Duo interesujcych statkw powietrznych widzi Pani przez swoj wietn lunet?

- Wszystkie najbardziej interesujce samoloty pasaerskie wiata. I najwiksze: airbusa A380 czy jumbo jeta, czyli boeinga 747. Na co dzie mieszkam w Krakowie, ale warunki do najlepszych obserwacji i najlepszych zdj mam? w ogrodzie swojego rodzinnego domu. Bo nad Brzeskiem, nad moim domem, przebiega kilka wanych szlakw lotniczych. W tym rejonie wyznaczone s odcinki tras wielu rejsw midzykontynentalnych, z zachodniej Europy do Singapuru, Tajlandii, Australii, Indii, Emiratw Arabskich.

- A dech zapiera? Podejrzewam, e Pani do czsto znajduje si na pokadzie tych dugodystansowych samolotw.

- Czasem odbywam dalekie podre. Niedawno wybraam si do Pekinu. Leciaam Lufthans z Frankfurtu, imponujcego rozmachem portu lotniczego. Korzystaam te czsto z azjatyckich linii, ostatnio podrujc z Chin do Korei. Raz byam klientk mongolskich linii MIAT, bardzo solidnego i przyjaznego przewonika. Leciaam wtedy nowym i bardzo zadbanym A310, a ju kompletnie zaskoczyo mnie to, e na pokadzie stewardesy rozdaway soczki w kartonach pewnego polskiego producenta?

- Czy Panie lotnicze pasje maj jaki wpyw na Pani ycie prywatne czy zawodowe?

- Pilotem i kontrolerem lotw na pewno ju nie zostan. Ale po skoczeniu AGH, pod wpywem swoich zainteresowa, rozpoczam i ukoczyam studia podyplomowe na nowym kierunku w Politechnice Krakowskiej: zarzdzanie infrastruktur lotniskow. Studia te bardzo mnie interesoway.

- Czy to znaczy, e bdzie mona teraz spotka Pani na lotnisku, ale ju nie tylko jako podrniczk?

- Na razie na pewno nie. Samoloty, lotnictwo i fotografia wci pozostaj tylko moj pasj.

rozmawia: wiesaw ziobro



 

reklama

Na gorco

Ksiki

Reportae i publicystyka